fredag 4. mai 2012

Skogens mat.

Husker dere kjelen jeg fant i vinter? Den gamle og slitte som jeg gjemte under et tre. Jeg lovet meg selv at den skulle jeg hente en dag da hvitveisen blomstert. I dag var dagen. Jeg trodde jeg hadde merket meg godt hvor jeg la den, men det tok litt tid å finne den igjen. Alt er så anderledes når snøen smelter, eller skal vi si når snøen ligger der? Men jeg fant den.
Under det vakkert blomstrende ville morelltreet lå den trygt. Kjelen fikk først lov til å bli pyntet med blomster, og etterpå fylte jeg den med brennesle.
Så ble den båret hjem med et innhold fra skogens skattkammer. Jeg fant noen blåbærblomster, gjøkesyre, granskudd og bittesmå bjørkeløv. Men det var neslen som var hovedmengden, det andre var bare som et morsomt krydder. Vel hjemme ble det vasket og renset etter alle kunstens regler før jeg gikk ut i hagen og hentet både frisk gressløk og persille. En sånn lunch spiser man med andakt og følelse. Jeg kokte opp litt grønnsaksbuljong og kokte det grønne noen minutter med det. Så fikk stavmikseren gjøre resten av jobben. Neslesuppe blandet med rømme og en haug av grønnsaker er snadder. Ved siden av hadde jeg ristet fullkornbrød med smør.Følte det som om jeg var på femstjerners restaurant jeg satt ute på terrassen og spiste. Og kjelen????? Den fikk være med på enda noen bilder, før den blir plantet ned med en eller annen fargesprakende sommerplante. God helg! Flere himmelske innlegg finner du HER !

9 kommentarer:

Birgitte sa...

Det ser godt nok lækkert ud :-)

Elin sa...

Mmm. Takk for tips til krydder til årets brenneslesuppe!

Og takk for flotte bilder, heldig er den som finner en slik kjele. :-) Blir så glad hver gang noen skriver de har funnet noe andre har forkastet, og bruker det. :-)

Ha en strålende dag.

Klem

Lotta sa...

Helt underbara bilder du bjuder på och nr 2 med körsbärsblommor blir en klar favorit. Ha en fin fredag.
Lotta

Toril sa...

Det var kjempefine bilder! Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg!:)

SigridfraEnget sa...

Absolutt himmelsk!

Gillisbloggen sa...

Dette var kjempe spennende og flotte bilder .God helg ;=)

Marie sa...

Både fint og smakfullt dette ser det ut til :)

God helg :)

Viola sa...

Du verden da, for en elegant matrett, den skulle jeg gjerne ha smakt på :) Vakre bilder du fremviser også, flotte samlinger! Og ja, jeg husker den kjelen du fant, så bra du fikk den med deg hjem nå! :)

Riktig god helg ønskes deg! :)

Melusine sa...

Så bra du fant kjelen igjen slik at den kunne brukes til så mangt :)